2. Tah Smradů - Vysočina

19.7. - 28.7. 2005; 724,74 km
Účast: Číža, Dave, Jirka, Pepa, Tom

1. den - 19.7. 2005 - 100,26 km - čistá jízda: 5:28:30 - průměrná rychlost: 18,3 km/h (Detailní mapa - 2,8 MB)
Trasa:
PRAHA, Úvaly, Tuklaty, Rostoklaty, Nová Ves II., Přistoupim, Kšely, Plaňany, Nové Město, Kolín, Starý Kolín, Svatá Kateřina.

Druhý Tah naší zemičkou ve středu Evropy byl již od začátku odlišný od prvního tím, že nás jelo od začátku pět, tedy o jednoho více a to o Jirku, který se rozhodl těsně před odjezdem, že to zkusí a vydá se na cestu s náma. Na radu Davida a Honzy si pořídil brašny, světla a samozřejmě se vybavil potřebným oblečením a vůbec věcmi co se můžou hodit. Když už jsme u Jirky začali, můžem pokračovat a to tak, že Jirka dorazil k Davidovi a spolu jeli na sraz s Honzou, který se trochu zdržel ještě s přiděláváním spacáku na brašny, ale nakonec se zdálo být všechno OK a po mezitím asi čtvrtém telefonátu Tomášovi s Pepou, že už fakt jedem, jsme z Proseka vyrazili na Palmovku. Na týhle pasáži je celkem příjemné, že je celá pořádně z kopce takže to byla otázka pár minut, jenže ne půli cesty k Palmovce, přesněji po sjezdu nejprudší pasáže, Honza zjistil že spacák visící na boku, těsně nad zemí, není to pravé a musel tedy po prvním kilometru předělávat úchyt, což se jakž takž podařilo a jelo se dál, jenže jakoby toho nebylo na začátek dost, David suše oznámil, že nechal doma kameru v nabíječce.... To znamenalo tři věci, za prvé to bylo další zdržení, za druhé následoval další telefonát čekající dvojici, v tu chvíli už čekající na místě celkového srazu, kterým byl opět Karlův most. A konečně třetí, která potěšila zvlášť Davida a to, že musí ten megakopec na Prosek kvůli zapomenuté kameře vyjet celý nahoru. Honza s Jirkou tedy čekali na Davida v parčíku kousek od Palmovky a Honza domluvil s Pepou, že místo srazu se přesune k Sazka Areně, jelikož to bylo směrem, kterým jsme se chtěli vydat, Pepa s Tomášem nic nenamítali a jeli čekat na další místo.

Když se vrátil David s kamerou, nasedli jsme a z Palmovky se přes Balabenku dostali až k Sazka Areně a tam se konečně naše sestava zkompletovala. Chvíli jsme pokecali, co se všechno přihodilo a vyjelo se směrem Harfa, tam byla první zastávka u cyklo obchodu, kde někteří kupovali maličkosti, které se ještě hodili, Honza si koupil takzvaného pavouka z gumi-cuku, takže problém s padajícím spacákem byl fuč. Poklábosili jsme s odborníky a jeli dál směrem do Hloubětína odtud lesníma zkratkama ke Kyjskému rybníku, a od něj se dojelo do Hostavic, kde byla první zastávka v místním koloniálu. Tam proběhla rychlá snídaně, ale jelikož jsme se na začátku už dost zdrželi, pokračovalo se svižně dál do Kunratického lesa. To už se dá říci, že jsme opustili Prahu a začínalo to být opravdu místy drsné, jelikož před pár dny vydatně pršelo, tudíž hlavně v lesích bylo dost bahna, louží a mokřin, takže po dvaceti kilometrech kola vypadala tak, jako by se s nimi před chvílí dojela Jizerská padesátka roku 2004. Po zdolání nástrah Kunratické džungle následoval příjezd do Českého Brodu, odkud se zamířilo na Kolín, vytyčený cíl dne.

Lesní stezky a bahnité cesty vystřídala, téměř klasická česká ementálová asfaltka, i když, nebylo to zas až tak pekelné, jak kde.... Pro cestu do Kolína se zvolila trasa po vcelku frekventované silnici, což nebylo moc příjemné, na druhou stranu kilometry na tachometru přibývali daleko rychleji a jízda byla pohodlnější, tedy jak pro koho, Jirka, který měl kolo do brutálního terénu, jak tloušťkou pneumatik, tak i stavbou celého kola, začal být trochu zmožený, takže tempo jsme zmírnili, protože ve skupině se jede líp. Jenže asfaltka se s Jirkovým kolem opravdu ráda něměla a Jirka toho začínal mít plný zuby, což vyvrcholilo v zajímavou událost a to tu, že si David vyměnil kolo s Jirkou. A následně to vypadalo tak, že Jirka nasadil bez problému svižné tempo a Davidovi zmizel úsměv ze rtů, to kolo bylo fakt moc, po chvíli to David vzdal a dalším odvážlivcem byl Pepa, který ale jen potvrdil, že je to opravdu kolem a ne formou. Takže kolo se vrátilo Jirkovi a některým už se honili hlavou myšlenky, jak to bude vypadat dál. Jenže po chvíli se musel řešit jinačí problém a v tu chvíli o dost závažnější - silnici chyběl most přes řeku. Značení informovalo o asi osmi kilometrové objížďce což nám na náladě nepřidalo, ale to ještě nebylo všechno. Z nebes se na nás spustil první deštík. Ano byl to jen deštík, ale i ten je mokrý a nepříjemný. Tudíž následovala porada, zůstat na místě pod alespoň pár stromky, kde se dalo trochu schovat a nebo se pokusit dešti ujet. Honza s Tomášem byli pro to, počkat až déšť přejde, ale zbylá trojice se přiklonila pro okamžitou cestu dál.

Takže jsme vybalili větrovky nebo cyklopláštěnky a od zbořeného mostu bylo třeba vyjet mírnější kopec zpět na křižovatku, kde začínala objížďka. Ale jen co jsme vyrazili, začali z nebe padat doslova provazy vody, které spolu s prudkým protivětrem po duši nepohladili. Na křižovatce se neotálelo a pokračovalo se po vyznačené objížďce. V tu chvíli začalo jezdit dost aut, takže to byly podmínky oprvdu hodně drsné. Ale naštěstí po chvíli po dešti ani stopy a mohli jsme protivodní opatření odstranit a pokračovat v normální jízdě. Ale v tuto chvíli toho bylo pro Jirku na začátek fakt dost, takže nám oznámil že z Kolína se asi vrátí vlakem zpátky domů. O tom uvažoval i Honza, který celkem vydatně promokl a chtěl si vyměnit věci a druhý den se vrátit. Cesta dál do Kolína, který se alespoň trochu přiblížil nás vyhladověla, takže jsme stavěli u každého motorestu, jenže problémem byly opravdu hodně našponovaný ceny, a tak se do Kolína dojelo bez větší pauzy. Hnedle u prvního Liedla se udělala pauza na nákup zásob na noc a hlavně ráno, Honzovi věci celkem uschly, takže si cestu pro suché oblečení rozmyslel. Jirka ale řešil problém ne s oblečením, ale s celým kolem, všem bylo jasné, že dál na něm pokračovat by bylo dost šílené a tak Jirka s Davidem vymysleli, že by Jirkův táta mohl v Praze půjčit kolo, v tom cyklo obchodě na Harfě a Jirkovi ho přivézt autem a to starý zvít zpátky do Prahy. Bylo to asi nejlepší řešení a tak Jirka se s tátou opravdu dohodl a mohl tak pokračovat dál. Ve městě se Honza, David a Jirka šli najíst do hospody, zatímto Pepa s Tomášem v parku vymýšleli, kam jet přenocovat.

Po večeři se z Kolína jelo dál směrem na východ, přejeli jsme přes moderní vlakový rychlo koridor a jelikož na tachometru jsme se začali blížit k číslu 100, bylo na čase najít místo na noc, také proto, aby se vědělo kam přesně má Jirkův táta přivézt nové kolo. Jeden les, vypadal celkem nadějně a tak jsme do něj zajeli a po chvíli dorazili na megalouku, která byla celá uvnitř toho lesa.Postavili jsme stany a čekali na přívoz kola. Po chvíli Jirka řekl, žemusíme jít zpátky na silnici, protože jinak by sme se asi těžce hledali. Jirka se kola opravdu dočkal, bylo to kolo značky Author (Solution) což je pro naše cesty ideální. Poklábosili jsme ještě chvíli, rozloučili se a pak se vydali zpátky na louku. Ve stanech se ještě provizorně rozvěsili mokré věci a mohli jsme se konečně navečeřet. Starosti dělal pouze poměrně silný vítr a šedivá mračna, ale i díky tomu, že jsme hned první den ujeli více něž sto kilometrů, se nám nakonec podařilo usnout.

2. den - 20.7. 2005 - 62,63 km - čistá jízda: 4:45:50 - průměrná rychlost: 13,1 km/h (Detailní mapa - 973 KB)
Trasa: Čáslav, Drobovice, Filipov, Markovice, Žleby, Ronov nad Doubravou, Závratec, Třemošnice, Podhadí, Pohled, Rabštejnská lhota.

Druhý den se nám celkem příjemně vstávalo, jelikož vítr zdaleka tolik nefoukal a hlavně při pohledu na oblohu, jsme si slibovali dobré podmínky pro jízdu. Z lesa se nám podařilo vyjet hned na poprvé a přesně směrem, kterým jsme se měli ubírat nadále, a to do města jménem Čáslav. Jirka s novým kolem, již neměl žádný problém držet skupinové tempo takže po okreskách, kde ani nebyl moc velký provoz jsme do Čáslavi dorazili ještě před dobou pro oběd, takže návštěva Plusu a posléze Liedla byla za účelem nakoupení zásob na večer a doplnění vody. Ve městě si Honza koupil noviny, kde se mimojiné dočetl o světovém rekordu cyklisty Sosenky, který v Rusku zajel nejdelší vzdálenost v limitu jedné hodiny. Také jsme navštívili další cyklo-servis, kde se koupila olejnička, protože vrzání některých řetězů už bylo opravdu nesnesitelné, ale nebylo se co divit, první den si kola užila od prachu a bahna až po déšť. Za Čáslaví si trojice Pepa, Jirka a David udělala na benzínce zastavku na vyčištění zubů, jelikož to nestihli ráno.

Ale zanedlouho se mohlo zase vyrazit dál, východním směrem až jsme dojeli do vešničky zvané Ronov nad Doubravou, kde na náměstí byli vedle sebe hned tři hospody se zahrádkama, to byl opravdu těžký výběr, ale nakonec jsme vybrali tu, u které jsme zastavili nejblíž, respektive pouze David, Honza a Jirka. A udělali asi dobře protože oběd byl výborný a za férovou cenu. Tom s Pepou se opodál na zastávce pustili do svých zásob, kterých měli ještě dostatek. Po obědě jsme se rozhodli dobít zříceninu hradu, která se tyčila na kopci, přes nejž jsme stejně museli jet dál. V dosavadním průběhu výletu to byl určitě největší stoupák, několik kilometrů až k samotné zřícenině.

Do podhradí jsme dorazili v odpoledních hodinách, právě když hrad opouštěla kastelánka, ale ve vstupu na nádvoří nám naštěstí nebránila. Na místě jsme zjistili, že zřícenina se jmenuje Lichnice a kromě toho nás zaujal taky široký výhled velkou část cesty, po které jsme před několika hodinami v dálce jeli. Pořídilo se ještě několik cenných vrcholových fotek a samozřejmě i videozáznam a mohlo se spokojeně jet dál. Za zmínku ještě stojí, že v podhradí byl poměrně početný chov papoušků, což se u nás moc nevidí.

Cesta z vrcholu byla samozřejmě příjemnější a tak se pořídilo dalších pár akčních videí a fotek. Pokračovali jsme dál směrem Morava, chvílema lesem chvílema po okreskách, počasí bylo ideální, možná jen trochu chladnější, ale to bylo asi tím, že nastával večer, tudíž bylo na místě dohodnout se, kde by mohlo být druhé nocležiště. Už v tu chvíli bylo jasné, že tentokrát stany stavět za světla nebudeme. Po poradě jsme z asfaltky vjeli do lesa a to už byla opravdu tma. Takže na řadu přišla plnohodnotně světla a David mohl udělat dalších pár zajímavých záběrů. Kromě snížené viditelnosti bylo celkem nepříjmné i to, že jsme prakticky pořád museli stoupat, takže když konečně přišel zlom a naskytl se dlouhý sjezd, moc jsme si ho neužili protože David, který jel v tu chvíli vpředu, najednou zabrzdil s tím, že mu upadlo světlo, takže následovala pauza, při které se opravovalo světlo, jež přestalo svítit, někdo šel provokativně se světlem hledat houby, nebo podobný věci, další plánovali trasu dál. Nicméně světlo se opravit nepodařilo, ale i tak Davidovi zbývala ještě dvě další. Poté co jsme vyjeli z lesa zase na nějakou místní okresku, byl zrovna úplněk, takže na cestu bylo docela dobře vidět, nicméně blížila se půlnoc a my stále neměli vybrané místo na noc.

Po projetí pár vesnic jsme jeli po stezce ven z jedné vesničky a míjeli jsme louku, na které by se dalo nocovat ale bylo to blízko silnici, tekže se pokračovalo dál. Po chvíli se najednou připletlo Honzovi něco do kola a byly to jeho brašny, vypadl mu totiž jeden šroubek od nosiče takže musel nosič přidělat náhradním, což přeci jen nějaký čas zabralo a to už byla opravdu půlnoc. Po cestě jsme minuli hájovnu a projeli dál do lesa a tam to chtěli zalomit, jelikož začalo poprchávat. Jenže jediné místo, které našel náš talent na podobná místa, Tomáš, bylo celé mezi kořenama a mechem nasáklým vodou. Takže k jeho nelibosti se rozhodlo vrátit se zpět a prozkoumat přilehlé louky, to už pršelo docela vydatně a i to přispělo k tomu, že spát na louce kde se pěstuje hrách není opravdu dobrý nápad, pokud se nechcete probudit v bahení lázni. Takže při už opravdu silném lijáku jsme dojeli k té úplně první louce a tam začali stavět stany. Opravdu to nebylo nic pohodlného, byla to spíš nervózní rychta, ale podařilo se a my byli za chvíli před deštěm ochráneni.

(Pozn. od Toma: Ta louka byla hned za vesnicí, pomalu ve vesnici, ještě k tomu hned kolem vedli hned dvě turistické značky, což se mi teda nelíbilo. A v lese se jim nelíbilo ne proto, že tam bylo vlhko, ale proto že přes údolí byla chata kde hlasitě hrala hudba a báli se, že na ně někdo přijde, na čež jsme pak šli spát hned za vesnici.)

3. den - 21.7. 2005 - 64,36 km - čistá jízda: 4:10:57 - průměrná rychlost: 15,4 km/h (Detailní mapa - 1,0 MB)
Trasa: Trpišov, Svídnice, Lukavice, Žumberk, Smrček, Silnice, Horka, Chrást, Podlažice, Dobrkov, Radim, Luže, Bílí Kůň, Zderaz, Proseč, Budislav, Kamenné Sedliště.

Ráno nás příjemně překvapilo poměrně silně pražící slunce, i když ono už bylo téměř poledne, nicméně, sbalení stanů bylo mnohem příjemnější, než jejich noční budování. Za zmínku stojí ještě jedna věc, a to ta, že ráno kolem nás procházeli lidi po nedaleké asfaltce a asi moc nechápali jak se tam ty stany vzaly. Po chvíli jízdy za ideálního cyklistického počasí, jsme udělali zastávku u potoka, kde se čistili zuby. Dorazilo se do Chrásti, kde jsme se rozhodli nakoupit zásoby a najít nějakou slušnou hospodu, nakonec se docela podařilo obojí. Zahradní posezení s dobrým lehkým obědem sedlo asi úplně všem a po již zmíněném nákupu, cesta vedla směr Košumberk. Kousek za ním, napadlo Pepu s Davidem, spojit si kola lanem a Pepa zkoušel jet bez držení řídítek zatímco ho David táhl, moc to nešlo, a tak se po chvíli pokračovalo zase normálně.

Ze silnice jsme sjeli na lesní pěšiny a stezky, až se dorazilo k místu, kudy tekl potok, přes který vesele jezdil prcek na kole sem tam, to samozřejmě většině z nás nedalo a rázem se potok hodně zvýřil, jenže zatímco prcek měl holinky, neměl brašny a suchý oblečení měl asi v chatce poblíž, bylo to přeci jen něco jiného, než když jsme do vody vjeli my s naloženým kolem a teniskama. Nakonec potok úspěšně přebrodili Pepa, David a Jirka, zatímco o dokumentaci se postarali Tomáš s Honzou, kteří dali přednost můstku přes říčku. To už bylo odpoledne až podvečer a my se stále více blížili k hranici Moravy. Dorazili jsme do městečka Proseč, kde nás na náměstí podezřele sledovali místní slečny, ale jelikož jsme neměli ještě vytipované místo k noclehu a najeto dost kilometrů, protentokrát jsme se nerozptylovali a jeli dál. Cesta příjemně ubíhala po pískové cestě, když tu jsme se asi po čtyřech ujetých kilometrech vřítili opět na námestí Proseče před ty samé slečinky....

Na druhý pokus jsme už ale z Proseče odjeli a mířili do Budislavi, kam měli kromě nás, dorazit také další dva Smradi a to Jakub s Ondrou, autem z Prahy. Do Budislavi vedla perfektní cesta, ať už asfaltka nebo pěšina, pořád jsme byli obklopeni lesem. Do vesnice se dorazilo dříve, takže se na dvojici čekalo a při té příležitosti i večeřelo, ať už na lavičce na náměstí, nebo v hospodě kousek dál, kde podávala párky nebo klobásy příjemná servírka. Když se Honza s Pepou a Davidem vrátili z hospody, dorazili právě Jakub s Ondrou. Přivítali jsme tedy dva nováčky a vydali se hledat místo k přespání. To už byla tma a navíc jsme byli opět v lese, po pár ujetých kilometrech a stále stejném okolí cesty, rozhodli jsme se rozbít tábor kousek mezi cestou a lesním potokem. Potok využili David s Pepou a před nima i Tom k osvěžujícímu umytí a po obvyklé večeři se šlo spát, jelikož začínalo drobně pršet.

4. den - 22.7. 2005 - 44,30 km - čistá jízda: 2:58:30 - průměrná rychlost: 14,8 km/h (Detailní mapa - 873 KB)
Trasa: Svatá Kateřina, Borová u Poličky, Betlém, Pustá Rybná, Březiny, České Milovy, Milovy, Samotín, Kadov, Tři Studně, Vlachovice, Nové Město na Moravě, Petrovice.

Stejně jako předchozí večer tak i ráno drobně poprchávalo, ale naštěstí v lese to nebylo téměř znát a jelikož někteří z nás měli pár věcí mokrých, tak při snídani sušili, co potřebovali. Po dvou hodinách nezdařilích pokusech o rozdělání ohně Jakubem a Ondrou se na to musel vrhnou zase ten Tomáš a frnk frnk oheň za chvíli hřál. A hned se všichni slezli kolem a nikdo nepovrhl teplým čajem. Po sbalení, jsme tradičně pečlivě uklidili místo noclehu a vydali se dál. Morava se blížila stále víc. Ze začátku jsme museli vystoupat po mokrých lesních stezkách, které byly buďto hodně kluzké nebo naopak kamenité, takže ranní rozcvička byla vydatná. Jen co se vyjelo z lesa, pokračovalo se zase po okreskách a hledali jsme obchod k doplnění zásob. Našli sme bohatě zásobenou sámošku s názvem Lev, jestli to vůbec byl její název, v Borové u Poličky. Každopádně všichni nakoupili co potřebovali a po druhé snídani nezbývalo než vyrazit, protože mračna nevypadala zrovna přívětivě.

To byl asi jediný zápor toho úseku, jelikož trasa i krajinka byly perfektní, jenom to počasí nebylo úplně cyklistické. To jsme okusili po chvíli, kdy se nám naskytl pohodový sjezd do údolí, tedy, byl by pohodový, kdyby se nespustilo drobné, zato ale husté mrholení a udělala se hrozná zima, takže jinak určitě pohodový sjezd byl spíše zkouškou odolnosti. Jen co jsme dojeli do údolí, déšť ustal a my jsme se mohli naopak zapotit výjezdem z údolí, byl to opravdu dost strmej kopec, do kterého jsme se drápali opravdu dlouho, poté, co jsme ho zdolali, asfaltka zmizela a my vjeli po mokré trávě na trasu opět z kopce dolů. Takováhle trasa už nenechal klidného Davida, který vytáhl kameru a začal točit sjezd po trávě, to se mu po chvíli nevyplatilo, pouze přední brzdou to ubrzdit nešlo a švihl sebou do trávy, naštěstí tak šikovně, že to nebylo nijak vážné. Když jsme už byli za kopcem všimli jsme si, že se dal v poklidu objet po rovince po silnici, no, alespoň jsme se trochu protáhli.... Na jednom místě jsme objevili doslova pole borůvek, takže jsme udělali neplánovanou pauzu. To ale ještě nebylo všechno, krajina kolem nás začala být opravdu hodně kopcovitá a tak po chvíli následoval další strmý výšlap, tentokrát na kopec, kde se nácházela i mapa s odpočívadlem, a kde jsme mimojiné vytvořili doposud nejpočetnější společné foto, čítající sedm lidí. Bylo to na vrcholu zvaném Samotín.

Jak se dá předpokládat, z vrcholu vedla cesta z kopce, a to pěkná lesní trasa, jejíž projetí si naplno užil asi každý kromě Pepy, jež si vzpomněl, že na podobné cestě rok předtím odrpravil brašny. Jen co se vyjelo z lesa, nalezli jsme v Kadově informační panel s internetem, který samozřejmě někteří využili na zkontrolování mailů a koukli jsme také společně, co je nového ve světě. Dále se pokračovalo, do rekreační oblati Tři Studně, projeli jsme po hrázi rybníka Sykovce a kolem hotelu Vysočina dál směrem Nové Město na Moravě, které bylo už jen kousek. A byli jsme tam za okamžik, protože cesta začala parádním sjezdem, při kterém si někdo odpočinul, někdo zazávodil, každopádně Pepa si musel dojít na záchod, takže vlastně zase tak rychle jsme v Novém Městě nebyli. Po dojezdu do centra města se splnil cíl, dojet na Moravu, ale bohužel nebyl čas otálet jelikož se začínalo stmívat a tak se prakticky hned pokračovalo tentokrát již ne na východ, ale na jih. Projelo se městem a zase jsme se po čase dosatli na cestu po louce. Zanedlouho se dorazilo na pěkně zašité místo u vody a tak se zanedlouhou už mohlo večeřet, po celkem náročném dni. Že byl cyklisticky náročný bylo vidět docela dobře na Odrovi s Jakubem, kteří neměli kola v ideálním stavu, podobně jako ze začátku výletu Jirka. Ale pokecali jsme a tentokrát již za relativního sucha mohli spát.

5. den - 23.7. 2005 - 76,66 km - čistá jízda: 5:02:11 - průměrná rychlost: 15,2 km/h (Detailní mapa - 1,6 MB)
Trasa: Řečice, Obyčtov, Ostrov nad Oslavou, Kněževes, Bory, Vídeň, Mostiště, Velké Meziříčí, Nesměř, Hamžův Mlýn, Studnice, Kundelov, Budišov, Nárameč, Třebíč, Stařeč, Čechoňovice.

Ráno jsme vstávali za příjemného počasí, tentokrát bez deště a vlhkosti. Co se ale ukázalo jako omyl, byl fakt, že jsme byli jen pár metrů pod nějakou cestou, po které chodili lidi a koukali co je to tam za tábor. A to jsme si mysleli, jak daleko jsme od civilizace. Následovalo vyčištění zubů u nedalekého potoka, sbalení stanů a uklizení místa a my vyrazili vstříc dalšímu dni v sedlech. Z louky jsme se vrátili na silnici a pokračovali jižním směrem. Dorazilo se do Řečice, kde jsme objevili místo plné malin, u kterých se nejdéle zdrželi Honza s Davidem, ale jelikož jsme jeli pořád po červené turistické značce, neměl být problém ostatní dostihnout. Jenže, Honza s Davidem narazili na nějakou starou trasu, kde také byla červená značka a po chvíli jízdy po polích, když pořád neviděli nikoho z přední skupinky, začalo jim to být divné a tak David zavolal Pepovi, kde se stala chyba. Po trochu zmatečné komunikaci, kdy obě skupinky tvrdili, že sou na správné červené, pomohl k opětovnému setkání traktor, podle jehož zvuku jsme se orientovali a nakonec i potkali.

Dále se jelo pěkně po polních cestách, které už byli docela suché takže ani nebylo tolik bláta. Projeli jsme svižně několik městeček a v Ostrově nad Oslavou jsme dali pauzu, která posloužila k nabití telefonů a baterie do kamery v místní hospůdce. Navíc Jirka zjistil, že mu někde vypadla bunda a jel nazpět jí hledat, ale po chvíli se vrátil, protože si uvědomil, že jí měl v brašně. Po pauze se jelo stále dál na jih a najednou jsme se ocitli ve Vídni, ale ne té v Rakousku, ale v české Vídni. Ve chvíli, kdy už asi každý myslel na oběd, dorazilo se do Velkého Meziříčí, přes které mimochodem vede dominantní most dálnice D1. Tam jsme na náměstí navštívili restauraci s příjemnou obsluhou a někteří poté zašli i na zákusek do nedaleké cukrárny. Když už jsme ale byli ve větším městě, využili jsme to k nákupu v místní Bille, kde se také ještě dobila baterie z kamery. Když se projelo městem na jeho okraj, rozhodli se Ondra s Jakubem, že se vrátí vlakem domů, jelikož průběh výletu zrovna ve dnech, kdy se k nám připojili, byl náročnější hlavně kvůli počasí, takže jsme jejich rozhodnutí chápali. Navíc jak už bylo zmíněno výše, neměli optimálně připravená kola, což je potřeba. Rozloučili jsme se tedy a dál pokračovala původní pětka.

Pro dvojici co odjela, to byla asi trochu smůla, jelikož jen co jsme se rozdělili, dostali jsme do nádherné krajiny, tedy ještě předtím jsme schytali lehčí průtrž mračen, kterou jsme tak tak přečkali pod stromy s velkými listy, asi Javory. Jen co přestalo pršet nasedli jsme a pokračovali asi čtyřicet metrů a tam byla budka, ve které se dal déšť v pohodě přečkat....Ale to už nebylo aktuální, protože nebe se pročistilo a jak už jsme nakousli, vjelo se do oblasti Ťřebíčsko, ve které, byly parádní písečné polní cesty s borovicovými háji, které se střídali s průjezdy lesem po úzkých stezkách, kde mimojiné David opět spadl s kamerou. Ale tato krajina je vážně pěkná a na kolo ideální. No a když už jsme se nalézali v Třebíčsku, samotná Třebíč nebyla daleko.

Přeci jen ale do centra města se přijelo až za tmy. Na náměstí se spotřebovalo trocha zásob, Pepa vyřídil další z jeho pověstných telefonátů a hlavně, plánovala se cesta dál, nocí, a také vyhledání místa k přespání. Třebíč jsme opustili asi kolem desáté večerní a začali vyjíždět kopce, jež vedli nad město. Byli jsme už dobrých pár kilometrů z města a tak se vjelo do lesa, kde se po chvíli podařilo najít plácek k přespání a jelikož bylo už docela teplo a v lese kupodivu nebylo ani moc mokro, rozhodlo se, že zkusíme spát pod širákem, přispělo k tomu asi i ty, že jízda z města byla docela náročná a někteří už byli docela unevení. A za zvuků hudby z asi nějaké nedaleké místní akce jsme usnuli.

6. den - 24.7. 2005 - 73,38 km - čistá jízda: 4:11:11 - průměrná rychlost: 17,5 km/h (Detailní mapa - 2,4 MB)
Trasa: Rokytnice nad Rokytkou, Římov, Bítovánky, Želetava, Krasonice, Knínice, Budeč, Horní Slatina, Budiškovice, Borek, Dačice, Cizkrajov, Mutišov, Slavonice, Maříž, Brunn (AUS), Gross Taxen (AUS), Kautzen (AUS), Radschin (AUS).

Ráno, tedy už dopoledne, jsme se poprvé probudili bez stanové plachty nad hlavou, jelikož bylo dost teplo na to, spát pod širákem. Kolemjdoucím houbařům jsme asi nevadili, takže procházeli kolem nás docela bez povšimnutí. Z lesa se vyjelo zpět na silnici a jelo se směr vesnice, která je známa hlavně sýry a to Želetava. Zdrželi jsme se chvíli na náměstí u mapy a taky podali pomocnou ruku cyklistům v nouzi, kteří sebou neměli potřebnou výbavu na opravu píchlého kola. Po pauze se pokračovalo po okreskách dále na jih k rakouským hranicím. Cesta ubíhala poměrně rychle, díky příjemnému počasí, pouze občas byl docela silný protivítr a tak jsme dorazili v odpoledních hodinách do Slavonic, kde nám přišla vhod hospoda na náměstí kde jsme si dali teplé jídlo a na závěr si dopřáli i moučník - borůvkové knedlíky. Taky jsme definitivně schválili cestu za hranice.

Ze Slavonic naše cesta pokračovala do Maříže, kde je poměrně známá keramická dílna a odtud to bylo ke státní hranici už jen kousek. Zdárně jsme ji překonali po lesní stezce a zanedlouho se ocitli na rakouské asfaltce a bylo to znát, po celkově rovinaté trase se jelo svižně a stavěli jsme pouze při focení, dokonce se ani moc nebloudilo. Tato několika kilometrová vyjižďka, byla přípravou na větší návštěvu sousední země, která se ukutečnila další den. Jen co jsme se vrátili zpět na českou stranu hranice, začali jsme hledat místo na přespání, což se podařilo, až když se sjelo z pěšiny na hodně zarostlou stezku jež nás dovedla mimojiné do místa, kde nebylo nouze o borůvky. Jen co jsme se nabažili lesního občerstvení, jelo se ještě kousek lesem, až se zastavilo na vhodném místě a my se mohli dát do pozdní večeře, po které se mohlo jít spát.

7. den - 25.7. 2005, 62,40 km, čistá jízda 3:55:46, průměrná rychlost 15,8 km/h (Detailní mapa - 1,1 MB)
Trasa: Reingers (AUS), Leopoldsdort (AUS), Reitzenchlag (AUS), Litschau (AUS), Schlag (AUS), Chlum u Třeboně, Lutová, Stříbřeč, Stráž nad Nežárkou, Jemčina.

Jen co jsme se ráno probudili začalo pršet, ale byla to naštěstí jen taková přeháňka, takže poté co přešla, sbalili jsme se, uklidili a vyrazili na cestu a naším cílem v tu chíli bylo pole konopí, jehož značka na mapě budila pozornost. Vypletli jsme se z lesa zpět na cestu a hledali místo k bezproblémovému překročení hranice, což byl ze začátku problém, jelikož cesta k hranicím vedla, ale z druhé strany už nepokračovala, na jednom takovém místě si ještě Pepa s Davidem zkusili jak správně padat z kola do příkopu a docela to oba zvládli. Když se nedařilo najít správnou cestu, rozhodlo se, že se pojede po hranici než se narazí na cestu, jenže to bylo hodně obtížné, brodit se borůvčím a prorážet si cestu ostružinama a smrčkama, s naloženýma kolama.

Takže se opět začalo jezdit po cestách a nakonec jsme se opravdu za hranic dostali a přijeli do vesnice Reingers, kde se trochu bloudilo ze začátku, ale nakonec díky značení jsme se opravdu k zajímavému políčku dostali. Bylo vidět, že jsme nebyli první, kdo měl nápad se do pole podívat, jelikož v něm bylo mnoho vyšlapaných cest, takže se udělali nějaké ty fota, někdo si vzal i suvenýr. Navíc hned u pole byl malý veřejně přístupný kemp s volně dostupnými zásuvkami, altánkem a tak. Takže jsme se tam na chvíli utábořili, najedli, pak vyrazili dále Rakouskem. Počasí bylo celkem dobré, nepršelo, ale ani nijak silně nesvítilo slunce, takže jsme projeli dalších pár vesnic a městem Litschau a mířili dál k hranici, ke které se dorazilo tentokrát ve chvíli, kdy byli přítomni celníci, ale průjezd byl docela bez problému. Od hranic vedla trasa do Chlumu u Třeboně a byla to cesta písková, takže v kombinaci s drobným deštěm, se písek dostal skoro všude na nás i na kola, takže jen co se dorazilo do Chlumu na náměstí, šlo se kromě obchodu i do umývárky, kde se někteří dali do pucu.

Z Třeboně se naše cesta stočila na sever směr Praha, projelo se několik dalších vesniček a cesta tentokrát vedla po rovinkách lesem nebo po lučních stezkách a tudíž jsme nedělali ani moc nenucených zastávek. V podvečer se přijelo k rybníku Holná, kde byl chatkový kemp, ale rozhodli jsme se ho projet a dál podél břehu rybníka se dorazilo až na slušné místo k přespání, kousek od rybníka. Pepa s Davidem se chtěli ještě jít vykoupat, ale zrovna v tomto místě nebyl možný vstup do vody, takže se zase vrátili a šlo se spát, tedy ještě před spaním Honza s Pepou a Davidem zkoušeli natáčet noční okolí rybníka, ale po chvíli šli spát taky.

8. den - 26.7. 2005, 66,05 km, čistá jízda 3:40:52, průměrná rychlost 18,0 km/h (Detailní mapa - 1,0 MB)
Trasa: Cikar, Kardašova Řečice, Nítovice, Veselí nad Lužnicí, Zlukov, Záhoří, Závsí, Třebějice, Dírná, Červená Lhota, Deštná, Světce, Mnich.

Další den začal podobně, jako ty předchozí, až na to, že se vstávalo takřka v době oběda. Nicméně, zásoby z předchozího dne skoro došli, takže jsme zamířili do nejbližšího města, kterým byla Kardašova Řečice, abysme je doplnili. Celý den bylo příjemné počasí, občas pražilo slunce trochu víc, ale jinak opravdu ideální. V Řečici jsme doplnili zásoby a osvěžili se několika kusy zmrzliny a vydali se dál. Jenže Jirka začal mít za jízdy problémy s velkým přesmykačem a vypadalo to na vážnější závadu, jelikož se nám nepodařilo přijít na to, co s tím je, i když jsme zastavili a kolo prohlédli. Naštěstí se ale poměrně rychle dojelo do dalšího většího města, a to do Veselí nad Lužnicí a tam se v cykloservisu přišlo na to, že lanko od přehazovačky je přetržené, takže se počkalo než se lanko vymění a mohli jsme pokračovat, od servismana jsme ještě dostali tip na pěkné koupání v nedaleké pískovně, takže se jednomyslně rozhodlo, že se tam sjedem podívat.

Cesta k pískovně vedla zprvu po klasické polní asfaltce, pozdějí se změnila na hliněnou a dál už podél pískovny jsme jeli po vyšlapané stezce. Po menších problémech s průjezdem malin a ostružin, se dorazilo se na místo, s dobrým přístupem do vody, takže jsme zastavili a svlažili se v příjemné vodě. Jen co jsme vylezli z vody, začal David plánovat, jak by asi vypadala jízda s kolem ve vodě, případně pád do vody a netrvalo dlouho, svojí teorii si vyzkoušel i v praxi a předvedl několik extrémní pádu do pískovny. Při jednom skoku se vynořil bez kšiltu na helmě, což ho poměrně rozladilo, ale hledání po dně pískovny se mu vyplatilo a kšilt nalezl. Nápadu s vodou neodolal ani Pepa a taky vyzkoušel několik divokých sjezdů do vody. Jelikož bylo už pozdní odpoledne, vydali jsme se nazpět do Veselí a zamířili do hospody s venkovním pláckem, kde jsme se ještě stihli za světla nasytit jídlem. V hospodě se i rozhodlo o tom, že když jsme si pořádně přispali, mohla by se energie využít při noční jízdě. Při odjezdu nás ještě trošku popichovala partička místních týpků, kteří tam měli skládačky či podobné bicykly. Ale nenechali jsme se rozladit a zamířili vstříc noční trase.

Při výjezdu z města nás předjel jeden z týpků asi z úmyslem nás vyhecovat, což bylo dosti troufalé a tak začala stíhací jízda pěti horáků za jednou skládačkou. Pěkně jsme ho proháněli po Veselí, než se ztratil v nějaké boční uličce. Pokračovalo se z města, Honza s Davidem vpředu, kousek za nimi Jirka s Tomášem a vzadu Pepa, jenže to po chvíli už neplatilo, přes všechny se přehnal typ se skládačkou s Pepou v zádech, což byl megavýtlemovej pohled, nicméně i když to bylo opravdu těžké, se smíchem jsme se vydali i my ostatní opět prohnat skládačku. Když už nemohl, honička se přerušila a pokračovalo se dál plynulým tempem po okreskách. Chtěli jsme se taky ještě poradit u mapy, kterou jsme se rozhlodli jet hledat na nádraží, kde opravdu byla. Co už nebylo tak příjemné, byl pád Pepova kola na Jirkovo a to následně spadlo na Davidovo, kterému se ulomil držák už u druhého světla, chvíli se hledala ulomená část držáku, ale za tmy a v trávě, bylo toto hledání neúspěšné. Jízda byla velmi rychlá skoro bez přestávek, jelikož už bylo přeci jen chladněji než ve dne a tak jedna zastávka byla jen když se pozorovali hvězdy na silnici třetí třídy, na niž jsme se pohodlně natáhli a kochali se pohledem.

Jak se tak jelo a nepřemýšlelo moc ani kam, dorazili jsme do Červené Lhoty, vesničky se známým zámkem, bohužel to bylo někdy o půlnoci, takže i když jsme u vhodu zastihli kastelána, na prohlídku zámku už to nebylo. Ze Lhoty se jelo opět po okreskách severním směrem, když tu najednou někoho napadlo, zahrát si na babu. Šílenej nápad, ale neskutečně zábavnej, protože sledovat jak v dáli mizí šílenou rychlostí dvě blikačky, jedna pronásledovaného, druhá pronásledujícího, bylo opravdu k popukání. Díky této hře jsme za krátký čas ujeli opravdu dost kilometrů, a to ještě v noci a tak asi i díky tomu, byl tohle asi první den, kdy se v noci ujelo více kilometrů než ve dne. Kolem druhé hodiny ranní se už ale začínala dostavovat únava a tak nám přislo vhod místo kousek od cesty, v nízkém lesíku. Dali jsme si noční občerstvení a šli na kutě.

9. den - 27.7. 2005, 66,60 km, čistá jízda 4:56:32 průměrná rychlost 13,5 km/h (Detailní mapa - 1,0 MB)
Trasa: Vlkosice, Dobešov, Černovice, Vintířov, Věžná, EŠ, Pacov, Salačova Lhota, Lukavec, Čechtice, Borovnice, Mnichovice, Javorník, Trhový Štěpánov.

Dopoledne nás kupodivu neprobudilo silně svítící slunce, ale kolemjdoucí děti, které si nás spletli s nějakým táborem. Když už jsme se ale probrali, vstalo se a obhlídlo se místo, na kterém jsme v noci zakotvili, někdo bloumal lesíkem, někdo šel na maliny někdo luštil křížovku, taková pohodička. Ale po chvíli lenošení jsme se vydali opět na cestu, mohlo to být kolem poledne a začínalo být už v tu dobu opravdu horko. Takže vetšina pokračovala v jízdě už jen v ponožkách a kraťasech a samozřejmě helmách. Tento den jsme strávili téměř celý na okreskách vedoucích od vesnice k vesnici, takže jízda byla pohodlná a pravidelně jsme si ji zpříjemňovali zmrlinama. Projeli jsme i vesničkou asi s nejkratším názvem v ČR a to sice Eší. Odtud to byl kousek do Pacova, kde jsme doplnili zásoby a pokračovali dál na sever, jelikož Pepa domluvil s kamarádem z Trhového Štěpánova, že se u nich stavíme na návštěvu a rovnou tam i přespíme.

Z Pacova jsme se vydali po polnich cestách a měli jsme v plánu zdolat nedaleký místní vrchol, jenže, dorazilo se do lesa s prudkým kopcem a hodně teréní cestou dolů k říčce. To se samozřejmě využilo k tomu, udělat pár akčních záběrů tohoto sjezdu. Všichni zdárně sjeli a zažili trochu adrenalinu a pokračovalo se dál stezkou v kopřivách, až se dojelo k můstku, který byl z jednoho kusu obrovského kamene povaleného asi přes dvoumetrovou říčku, kámen byl dobrých 20 cm nad úrovní stezky, takže Pepa, který jel vpředu zkusil na kámen naskočit, ale v tu chvíli se mu smeklo přední kolo a zřítil se do potoka, Honza, který jel hned za ním zpočátku nechápal, co to Pepa vyvádí, ale když viděl jak padá do vody i Pepovo kolo s brašnami, zachytil ho a vytáhl na břeh. Mezitím se Pepa v říčce vzpamatovával z pádu, který bohužel nedopadl zrovna příjemně, dopadl totiž holení na šutr v řece a výsledkem byla tržná rána na holeni, která pro Pepu znamenala předčasné ukončení výletu. První pomoci se ujali Tomáš s Davidem, kteří využili Tomášovu lékarničku.

Po neplánované pauze se pokračovalo pozvolna dál, dorazili jsme do vesničky s hospodou, před kterou mimochodem parkoval velmi pěkně zachovaný veterán, kde si dali někteří pití, zatímco Pepa řešil telefonicky jeho odvoz do Trhového Štěpánova autem. Odpočinuli jsme si trošku a vydali se dál naproti Pepovu odvozu, bylo už odpoledne až podvečer, slunce svítilo pořád parádně a jízda byla až na Pepovo zranění perfektní. Vydali jsme se na cestu, s tím že pojedeme pomaleji a navíc Pepu táhl na laně David. Zrovna se vyjel jeden delší stoupák a začali jsme ho zaslouženě sjíždět, kdež se objevilo auto s Mártym, tedy kamarádem ze Štěpánova, takže jsme zastavili pomohli Pepovi s kolem a dál do Štěpánova pokračovali ve čtyřech. Většinu zbývající cesty jsme strávili na okreskách, občas se využila zkratka polní cestou či lesem a jízdu si vychutnávali. V jedné vesničce jsme zahlédli partičku, která se koupala v místní nádrži, ale hned se pokračovalo dál, jelikož kvalita vody nebyla zdaleka taková, jako třeba v pískovně. Stále více nás ale zneklidňoval pocit hladu, jelikož se nedařilo nalézt jakoukoliv fungující hospodu či restauraci. Ale řekli jsme si, že do Štěpánova je to už kousek, takže čím dříve tam budem, tím dřív se i najíme. Šláplo se pořádně do pedálů a za chvíli už jsme byli v Trhovém Štěpánově na náměstí, kde nám už šli naproti staří známí ze Silvestra, kteří nás dovedli až do Martyho rezidence.

Cesta vedla přes hospodu na náměstí, která ale byla oblezlá zlitejma strejdama, takže ta nepřipadala na večeři v úvahu. U Martyho jsme se setkali s ostatními a hlavně s Pepou, o kterého se mezitím postarala jeho přítelkyně a hned poté jsme se sesypali na Mártyho, mimochodem kuchaře, kde že se tu dá sehnat dobrý jídlo, sdělil nám, že se jde hromadně do hospody na druhý konec vesnice, což nebylo zrovna potěšující, ale vidina jídla nás donutila, vydat se pěšky do hospody. Ale nečekaně, když se konečně dorazilo k hospodě, byla zavřená. Nervozita stoupala. Takže cestou zpátky jsme zamířili do hospody s nalitým osazenstvem. V hospodě, která za moc nestála, nebylo k jídlu nic teplého, jedině nakládaný hermelín, ke kterému nebylo snad ani pečivo. Takže hermelín si dali jen Honza s Davidem a šlo se hned zase k Martymu, bylo nakoupeno dost lahváčů, ale po celkem náročném dni, ani moc rychle nemizeli. K mání byla ještě domácí polévka, jinak se naše večeře skládala ze zbytků zásob. Spát se šlo asi kolem půlnoci, jedinečné bylo to, že poprvé v pevné stavbě za celou dobu Tahu.

10. den - 28.7. 2005, 108,10 km, čistá jízda 5:26:56, průměrná rychlost 19,7 km/h (Detailní mapa - 4,1 MB)
Trasa: Pavlovice, Vlašim, Domašín, Benešov, Chlístov, Bukovany, Týnec nad Sázavou, Krhanice, Prosečnice, Kamenný Újezdec, Hostěradice, Pikovice, Sázava, Davle, Měchenice, PRAHA.

Pravděpodobně poslední den 2. Tahu, začal probuzením se o něco komfortnějších podmínkách než jsme na Tahu byli doposud zvyklí. Dali jsme si lehkou snídani, sbalili se a vyrazili na náměstí v městečku, kam si pro Pepu přijeli jeho rodiče, kteří sebou přivezli k občerstvení i pro ostatní meloun, který se v parnu opravdu hodil. Rozloučili jsme se s Pepou a vydali se ku Praze. Cesta vedla nejprve do Vlašimi, kde jsme se rozhodli jednak posilnit místními energy drinky, tak i osvěžit se tradičně zmrlinou. Zanedlouho už jsme opět pokračovali v sedlech dále na sever, trasa vedla po rušnějších okreskách, což nebylo tak příjemné, ale naštěstí nám to nebránilo držet vysoké tempo, spíše naopak. Pauzu jsme dali netradičně na lahvovou limonádu, protože vedro bylo už neúnosné, ale po chvíli se dorazilo do Benešova a tam u místného Liedlu, s krabicí zmrzliny, byla porada, jak dál. Jirka musel ten večer totiž už vrátit kolo do půjčovny a tak se rozhodl, že z Benešova dorazí do Prahy vlakem. Po bleskovém zlikvidování krabice čítající šestnáct kusů zmrzlin, rozloučili jsme se s Jirkou a rázem pokračovali už jen Honza, David a Tomáš. Z Benešova do Týnce nad Sázavou byla cesta skoro totožná jako z Vlašimy do Benešova, tedy okresky a počasí ten den opravdu horké. Z Týnce jsme dorazili až do Kamenného Újezdu, což bylo nedaleko místa, kde se trávil v zimě Silvestr.

Z okresek se ale sjelo mezi chatovou oblast a dál jsme jeli po stráních vedoucích nad řekou Sázavou. Z počátku byla cesta bezproblémová, kromě sem tam nějakého stromu přes cestu, ale později se začalo samozřejmě stmívat a v lese bylo temno o poznání větší. Co víc, i terén začal být mnohem náročnější a tahání kola ve dvou do kopce nebylo neobvyklé. Po sázavských stráních se postupně sjelo až k vodě, které neodolali David s Tomášem a na chvíli se osvěžili u jezu. Za nějakou dobu se přijelo do Pikovic a to už bylo kolem desáté hodiny večer, ale měli jsme štěstí a v hospodě si dal nejprve Honza a pak i David utopence a začalo se nahlas mluvit o tom, nad čím každý potichu přemýšlel a to sice jestli začít hledat vhodné místo k přespání nebo zkusit dojet do stále ještě dosti vzdálené Prahy. Honza byl plně rozhodnut dorazit do Prahy, David se spíš klonil k tomu, že by se mělo ještě někde přespat a Tomášovi to bylo jedno.

Nicméně, pokračovalo se dál, i přesto, že Davidovi zavolal Pepa, jestli nechceme přenocovat v chatě, kde se slavil Silvestr, nedaleko Kamenného Újezdce. Ale když jsme si uvědomili jakou cestou bysme se museli vracet, Pepovi nabídky jsme nevyužili. Po březích Sázavy se dorazilo až k soutoku s Vltavou a to do Davle, kde byla v chatkové oblasti ještě o půlnoci otevřen stánek se zahrádkou, kde jsme s potěšením udělali zastávku na skutečnou večeři. Smažák nás nabudil a před jednou hodinou ranní se opět vyjelo. Tentokrát ne lesníma stezkama, ale po hlavní silnici vedoucí přímo do Prahy. Při vysokém tempu jsme byli za chvíli ve Štěchovicích a zanedlouho poté se objevila cedule hlavní město PRAHA! Udělalo se takřka cílové foto, ale byl to pouze okraj Prahy a to jižní, kdežto Prosek, kde bydlí David s Honzou je úplně na druhém konci a Tomáš to na Žižkov má zase pěkně do kopce.

Najeli jsme na jižní výpadovku asi tak po druhé ranní a trochu se nechali unést naprosto prázdnou šestiproudovkou, takže jsme trochu blbli a najedou nás zastavila policejní hlídka, která jakoby tam na nás čekala. Strážník nejdřív asi nevěděl co to k němu dojelo, čekal spíše asi divoké motorkáře, než studenty na kolech a tak nás nejdříve pokáral, že tam nemáme co dělat, navíc ještě ve třetím pruhu, ale když se dozvěděl, že jsme ještě nedávno byli v Rakousku a viděl že kola i vybavení sou v pořádku, propustil nás a my mohli dojet přes Smíchov až na Staroměstské náměstí a poté k Masarykovu nádraží, kde se rozloučili Honza a David s Tomášem, který se vydal na Žižkov. A zbylí dva členi pokračovali přes Karlín až pod prosecký kopec, který byl opravdu namáhavou tečkou za celým Tahem a Honza s Davidem dorazili ve tři hodiny ráno úspěšně domů.